onsdag 2 februari 2011

Åldersfrågan är härmed utredd...?

Det finns en del stora frågor här i livet som det inte tycks finnas något svar på. Som exempelvis var i världen Västasien ligger. Jag menar Östasien, Sydostasien och Centralasien finns ju. Så rent logiskt borde det ju finnas ett Västasien och ett Nordasien oxå. Ja, ett Sydvästasien oxå för den delen!

Hur som helst, en annan av livets stora fick faktiskt ett svar igår, den om medelåldern (se tidigare inlägg här). I en diskussion över kaffet på jobbet för någon vecka sedan konstaterades att medelåldern - enligt enkäter, statistik etc. - sällan har med medellivslängd att göra, utan har bestämts till 30-60 år. Under många skratt gled samtalet så småningom över på frågan när vi egentligen blir "tant" respektive "farbror" (och varför "farbror" låter gulligare och mer positivt än "tant"). Och nej, jag vägrar tro att jag var tant när jag var 15 år, satt i kassan på Vivo och fick höra att barnen skulle "ge pengarna till tanten i kassan".
Men igår fick alltså frågan sin lösning: - i en liten Pixie-bok som en snäll kollega lagt på mitt kontor. "Här går tant Tea" handlar nämligen om Tea som handlar och bakar till sitt födelsedagskalas: - hon fyller nämligen 37 år!! Så, så var det med det!
Ps. Här skulle jag ju kunna göra en utläggning om att boken är tryckt 1971, att våra föräldrar och far-/morföräldrars generationer blev vuxna tidigare - vid 20 år var de sedan länge utflugna, med stadiga jobb och en hel hop ungar - och därför också tanter tidigare. Men jag orkar inte. Jag är för trött.... Dessutom är boken alldeles för söt för att pratas sönder!

Inga kommentarer: