söndag 23 januari 2011

Två vackra

Här hemma har våra väggar länge gapat tämligen tomma. Är man inte så förtjust i att köpa bilder på Ikea så går det ju ofta åt en del pengar och för sådana har det funnits rätt ganska många andra hål att stoppa dem i. Alltid något annat som behövts eller som jag oxå velat ha eller göra. Dessutom KAN jag inget om konst, men jag gillar bilder och bildspråk. Jag vet ofta vad jag gillar och inte. På mitt gamla jobb var jag med i konstlotteriet. Femtio spänn i månaden var min chans att få tavlor till hemmets väggar (på tre år vann jag pris - inte högsta, men ändå - två gånger). Okej, nu överdriver jag ju en del. Jag fotar ju mycket och en del bilder har fått ge liv till väggarna. Men eftersom jag nu inte jobbar kvar - alltså inte längre något konstlotteri - och dessutom är medelålders (mannen säger ja här, själv hävdar jag snart: - medellivslängden för kvinnor ÄR ju faktiskt en bit över åttio...) kanske det är dax att prioritera vackra saker för nyttiga saker...? För handen på hjärtat, visst har vi väl egentligen alla prylar vi behöver för att överleva, leva och fungera? Dessutom tänker jag på tavlor som smycken: Det är extra roligt och betydelsefullt att få dem i gåva. Och tydligen har jag gjort något rätt, för jag fick inte mindre än TVÅ fina litografier av Lisa Rinnevuo i present: "Rosita" av min familj och "Springtime" av mannens. Så glad, så glad!

Inga kommentarer: