tisdag 25 januari 2011

"Om Klara är 116 cm och Kalle är 116 cm - hur mycket längre är Kalle då?"

Om bristen på jämställdhet på barnklädesavdelningarna har jag bloggat om tidigare (se t.ex. det här). Den senaste månaden har ämnet plockats upp av bloggen "En ny blogg" under rubriken "Om Klara är 116 cm och Kalle är 116 cm, hur mycket längre är Kalle då?". Inlägget uppmärksammades också av DN:s nättidning och ca 265 kommentarer (i skrivande stund) har publicerats. Själv påmindes jag om min egna, smått absurda konversation i samma butikskedja (Lindex) för några år sedan då företaget marknadsförde sin första och nya "unisex"-kollektion, ungefär samtidigt som Polarn o Pyret valde att sluta sortera sina kläder i pojk- och flickavdelningar och istället dela in dem efter ålder. Jag hurrade och applåderade båda, men vad gäller Lindex visade det sig vara onödigt. Då jag frågade efter plaggen i en av Lindex butiker blev jag hänvisad till pojkavdelningen där de hängde bland mörkblå tröjor med Stålmannen-tryck och kalsonger. När jag frågade om själva unisex-idén inte gick förlorad här, svarade expediten: "vaddå, det ÄR ju pojkkläder!". Ibland blir man bara så trött......

Inga kommentarer: