onsdag 11 maj 2011

Äntligen Yasuragi!

Så länge jag kan minnas (nåja, i alla fall sedan 1997 då stället öppnade) har jag velat besöka Hasseluddens Yasuragi. Jag har varit sååå avundsjuk på alla - inklusive min man - som fått möjligheten att testa japanska kurbad och fantastisk mat, njuta av den vidunderliga utsikten och må bra av behandlingar - å inte minst: att bara vara.... Men nu blev det äntligen min tur! Två dagars konferens, men gott om tid för bad, behandlingar, promenader och att bara sitta och njuta i solskenet på terassen. Det bästa var nog i morse: vaknade tidigt och sprang en runda längs vattnet med solen som gick upp över skärgården. Sen tog jag ett morgonbad i badhusets varma källor. Det var nästan bara jag där. Jag, skärgårdsutsikten och sångfåglarna. Därefter frukost i morgonsolen på terassen. Bättre blir det inte!

Jag gjorde något märkligt också. Jag provade "fiskpedikyr" (Smile Fish Spa har ett par behandlingsplatser på Yasuragin): i nästan 30 minuter satt jag med fötterna i ett akvarium medan små små fiskar gjorde fötterna mjuka och fina genom att äta på mig! En märklig känsla. De första minutrarna fnissade jag hejdlöst (jag är ju som bekant grymt kittlig), sen fick jag lite panik och kunde vare sig titta ner eller tänka på att det var fisk. Men sen vande jag mig och på slutet kändes det ungefär som att ha fötterna i champagne. Jag tror inte jag kommer att göra detta igen, men det var kul att ha provat. Om fötterna blev fina? Jadå, men det är svårt att veta vad som var fiskarnas förtjänst och vad som var resultatet av ett par timmars badade och "smörjmedel.


Inga kommentarer: