söndag 15 augusti 2010

Sandvik


För att jaga småsaker till dotterns lekstuga åkte jag iväg på en "ensamutflykt" idag. Målet var "Gammalt och Nytt" ett par mil söderut. Längs vägen fanns många tecken på att sommaren nu går mot sitt slut: vid var och vartannat turistmål fanns skyltar med budskapet "stängt för i år". Och vid infarten till målet med min utflykt stod det oxå stängt. Jaha. Omtag, alltså. Så jag hamnade i Sandvik, en pärla på öns västkust som jag upptäckt som vuxen. Jag älskar kontrasten med det platta, karga och ganska tråkiga landskapet under kraftledningarna längs ortens infart och det nästan Västkustidylliga samhället som sträcker ut sig i backen bakom kvarnen ner mot hamnen och mot ortens stenhuggeri. Alla husen är av trä, har stora glasverandor och även de nya och moderna smälter in på ett bra sätt. Husen ligger tätt, men inte på rad, och liksom smyger sig nerför backarna på ett sätt som för tankarna till Astrid Lindgrens värld. Underbart! Strosade en stund i den lilla hamnen innan det blev en smörgås (kavring med gubbröra för 30 spänn) och en kaffe på underbara, opretentiösa fisk- och gatuköket. Sedan styrde jag kosan hemåt igen.

Inga kommentarer: