lördag 8 maj 2010

Hemgjord Bea

För första gången i mitt liv har jag gjort egen Béarnaise (ja, okej då: Jag har gjort ett försök för länge sen, men då skar sig såsen kraftigt och det hela slutade med ett akut "Blå Band"-inköp). Eftersom mannen går kurs hela helgen (en kostrådgivningskurs....!) hade dottern och jag gott om tid att fika (Muffinsfabriken, var annars?!), fixa och planera middagen. Förutom den hemgjorda "béan" blev det biff, vitlöksrostad potatis och tomatsallad med ett gott portugisiskt rödvin till. Därefter rabarberpaj och vaniljglass. Så jäkla gott! Å faktiskt var det inte så himla svårt som jag befarat (blandade - i vanlig ordning - två recept): Dottern klickade i smör och jag vispade (sen övergick hon till att röra vinägrette, klippa basilika, skala rabarber och smula pajdeg: - allt avslutades med ett entusiastiskt: "vad kan jag göra nu?"). Receptet? Här nedan....


Kokade upp ½ dl vitvinsvinäger, ½ dl vatten, 2 persiljestjälkar, 1 finhackad schalottenlök, 1 tsk dragon och 10 vitpepparkorn. Kokade tills ca 2 msk vätska återstod och silade bort grönsaker och kryddor. Satte kastrullen i ett vattenbad och vispade ner tre stora äggulor och 1 krm salt tills det blev en tjock kräm. Tog sedan kastrullen av spisen och klickade i 150 g RUMSVARMT smör, lite färsk dragon, ett par droppar vitvinsvinäger och salt. Et voilá...!

Inga kommentarer: