tisdag 23 mars 2010

En sockerbagare här bor i staden

Eftersom finaste familjen D&M med S i spetsen skulle komma över på kvällsfika, satte dottern och jag igång med ett sockerkaksbak efter dagis. För mig är sockerkaka en riktig nostalgitripp: sommar, saft, berså med syréndoft. Dessutom var sockerkaka det allra första jag bakade helt på egen hand. Receptet fick jag i bildform på lekis, ett recept jag för övrigt har kvar (i orginal!) och fortfarande bakar efter (med vatten istället för smält smör). Nu gjorde jag en variant med där två olika recept (Leilas "A piece of Cake" och "Två systrar söta) blandas samman till en saftig kaka med citron och blåbär (eller med lime och hallon, om man föredrar det). En riktig hit, faktiskt.

3 ägg
2 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl filmjölk
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Skal och saft av en citron
2½ dl blåbär (som blandas/rullas i 1 msk vetemjöl)
Gräddas i smörad och bröad form, 25-30 minuter i 175 grader.
När den svalnat ringlas en tjock glasyr av 3 dl florsocker, 1-2 tsk rivet citronskal och 2-3 msk pressad citron över kakan.Idag blev det dock ingen glasyr. Istället pudrade jag lite florsocker över hela kakan. Och mot alla odds blev det faktiskt en liten bit över som får följa med till kontoret imorgon....
.

Inga kommentarer: