tisdag 3 november 2009

I helgen som gick har jag....

...varit på årets första julmarknad. Lite märkligt med jul redan i oktober. Fast så fort jag "köpt konceptet" var det hur mysigt som helst: gröt, skinkmacka, glögg och julstjärnor. Fröjd för en julälskare som jag!
...blivit kär. I katten Findus. Dottern fick senaste Pettson-filmen och jag, som inte tidigare haft någon relation till dessa figurer, blev såld!
... eldat sly för brinnande livet (haha), målat golv, väggar och tak (dessutom sattes det några lister) och gjort min första "Halloween-pumpa" - eller "Pumpagubbe" som dottern sa.
...blivit bjuden på god middag på en Halloweenpyntad krog av godaste grannarna.
...återigen tänkt på det här med gränsen mellan inspiration och plagiat. För påminner Sarah Dawn Finers låt "Standing Strong" inte lite väl mycket om Beyoncés "Halo"? Och är inte Efva Attlings "Magnolia" kollektion lite väl lik Lo:s berlocker?
...läst högvis med tidningar och sänt fina svägerskan många tacksamma tankar.
... funderat över om människor verkligen kan förvänta sig svar från andra än dem de tilltalar. Måste jag t.ex.hälsa på människor som inte hälsar på mig eller som - märkligt nog - bara hälsar på mitt barn? Eller är det helt enkelt dax att lämna dessa livets "energitjuvar" på vägen..?
...sett filmen "Bombay dreams" och haft hög igenkänningsfaktor: filmens huvudpersoner går i min gamla gymnasieskola, området de bor i påminner starkt om det där bästa A bodde, bowlinghallen (och simhallen?) ligger i centrum där jag växte upp och filmens slutscen är filmad på gångvägen i närheten av mitt barndomshem. Dessutom handlar filmen om adoption.
...gosat med dotterns senaste kusintillskott och beundrat ett par vackert rödhåriga, sju månader gamla tvillingar.
...irriterat mig på att kombinationen höst - choklad tycks nästintill helig. Åtminstone i mattidningar. Vad finns det för höstmysiga efterrätter för såna som inte gillar choklad? Såna som jag, alltså....
...sjungit Ikeas lovsång flera gånger om - och en liten sång till blev det också till företaget som har släp med "hyr här, lämna där"-princip.
...varit så tacksam för mannen som slitit som en varg med hus, logistik och fixande å trixande.Allt för att jag skulle få så mycket vila som möjligt, denna - förhoppningsvis - sista planerade viloperiod. Å för att vårt hus börjar bli klart och fint. Å för att vi har så fina vänner och grannar på båda våra bostadsställen.

Inga kommentarer: