tisdag 30 juni 2009

Lätt - och gôtt - att leva

Så lätt det är att leva när solen lyser och man har semester. För att inte tala om att vara två om vardagssysslorna. Efter en helt galen måndagmorgon (var på jobbet strax efter sju utan frukost, jobbade med korrekturet som en toka, drog i sista minuten iväg för att lämna in manuskriptet och var så stressad att jag tog tunnelbanan åt fel håll, något som bara hänt mig typ tre gånger i hela mitt liv!) fick jag njuta - och andas - ett par timmar i rara H:s frisörstol. Sen strosade jag på stan i sommarhettan: inte för att jag behövde, utan mest för att jag kunde liksom.... (å lite skoj är det eftersom det är rea i typ hela stan!). På eftermiddagen gick hela familjen till badplatsen där både mor och dotter njöt i fulla drag: dottern av vattnet och mor:en av att åtminstone stundtals få blunda eller stoppa näsan i en bok. För mig är det grejen med att vara två: att kunna tänka egna tankar åtminstone ett par minuter, att inte ständigt behöva ha hundra procentig koll på dottern.... Men så klart oxå att ha någon att dela glädjen med. För just nu är hon inne i en helt ljuvlig period. Rolig, rar och underbar. Hur som haver. Solmättade drack vi vin på balkongen (en måndag! Men är det semester så är det) innan vi kollade film ("Taken" med Liam Neeson, en riktigt fånig rulle) och somnade i soffan. Och idag har det blivit bad och lunch på stranden, träning (mannen kutade ett par varv runt sjön medan vi badade och jag tog mig - hör å häpna - till gymmet när vi kom hem). Nu väntar mer bad: ska packa picknickkorgen och ta oss till Aspuddsparken (med tillhörande plaskdamm) för en kväll i solen med dotterns kompis W och hans familj. Som sagt. Sämre kan man verkligen ha det....

Inga kommentarer: