onsdag 22 april 2009

Onödig eller nödvändig?

Apropå min tidigare avoghet för olivurkärnare har jag nyligen upptäckt att det finns "äppelklyftare" att köpa. I mina ögon världens mest onödiga pryl - t.om. kärnurtagaren för äpplen som i mina ögon låter aningens mer nödvändig blir ofta liggandes, oförbrukad, på sin plats i lådan. Men en kollega har nyligen talat sig varm för hur fantastisk denna mojäng är när man har småbarn som slukar i sig äpplen (jojoo...), så har jag faktiskt krupit till korset och införskaffat en. Och ja, jag är såld!

Ps. Drygt en hundring kostar den från Koziol som även har avokadoskärare, se t.ex. Bluebox eller Favoritsaker. Hela sortimentet finns på Koziols hemsida. Själv hittade jag en enklare och billigare variant på Ica Kvantum i Oskarshamn (!). Inte alls lika snygg eller ergonomiskt riktig, men funkar gör den. Och nu när jag vet att vi kommer använda den - och snart har dubbla hushåll - finns det ju möjligen fog för att köpa den fina varianten.

Inga kommentarer: