söndag 8 februari 2009

"Syjunta" - inte alls så töntigt som det låter

Förr i världen arrangerades syjuntor över hela landet. Ni vet, träffar där kvinnor fikade och tog med sig handarbete, men beskylldes (av männen?) för att snacka mer än de handarbetade. För visst var/blev väl syjunta lite av ett skällsord? Men nu, när pyssel och handarbete åter blivit trendigt undrar jag om syjuntorna inte fått lite "re-vival". Vi handarbetar inte längre ensamma på vår kammare, pysslandet ska helst ske offentligt.Dessutom har det ju blivit trendigt att pyssla (se tidigare inlägg på ämnet här). Jag menar, stickträffar arrangeras ju på både caféer och i garnbutiker (s.k. stickcafé), scrapmaror (för visst är det väl handarbete att scrappa...?) finns dygnet runt osv. osv. Överhuvudtaget ska även "stillasittande fritidsintressen" göras i grupp - för att inspirera och inspireras, självklart. Men jag kan inte låta bli att fundera på den exhibitionistiska delen av offentligt pysslande också. För åtminstone i scrapsammanhang finns de som hellre vill visa sig duktiga än inspirera och lära ut, de som hellre poängterar hur mycket de vet och kan än delar med sig. Och var går gränsen mellan att inspireras och härmas? Är det t.ex. okej att scrappa foton som andra tagit, "hitta på" egna lay out:er genom att ändra på en liten detalj hos en redan befintlig? Fan vet...

Men vad jag faktiskt vet är att det finns fritidsintressen man kan göra i grupp helt utan vare sig prestation och duktighet. Nu och då arrangerar Bokhora så kallade bokkollon. Om jag förstått det hela rätt går det hela ut på att åka bort en helg, t.ex. till någon trevlig herrgård med helpension och vacker natur, för att bara läsa. En del bokdiskussioner arrangeras (frivilligt), men hela poängen tycks vara att bara få tid till att läsa. Låter helt fantastiskt i mina öron. Tänker att jag så småningom ska ordna egna "bokkollon" när vårt landställe står färdigt: Böcker, brasa, promenader, goda viner och god mat. Någon som vill följa med? Men tills dess ska jag absolut överväga att haka på Bokhoras nästa gång det arrangeras. Kanske något som syster K skulle vilja följa med på....?


Inga kommentarer: