onsdag 18 februari 2009

Norrköping

Häromveckan var tog sig "På spåret"-resan till Norrköping. Av de vackra bilderna insåg jag plötsligt att jag nog aldrig varit där på riktigt. Jag passerar. Är i ytterkanterna (kan man tala om "förorter" i Norrköping...?) eller handlar i något köpcentrum utanför stadskärnan. Min insikt bekräftades idag. Jag var bokad som föreläsare på en liten kursgård mitt i stan och fick sällskap av två kollegor (varav en Norrköpingsbo). Precis vid Strömmen och de gamla industrilandskapen. Vår uppdragsgivare bjöd på lunch på Laxholmen i Stadsmuseet och när vårt uppdrag var över strax före 14 tog vår lokale vän oss till butikerna i området (jag tyckte att han sa att området kallades Knäppinge...?). Ost, delikatesser, fiskrestaurang, barnprylar, inredning.... Alltså, jag är en sån "sucker" för den här typen av ställen. Visst, samma design och märken som hemma (typ Lexington, Bruka design och Saltå kvarn), men "presentation is everything"! Tyvärr blev det bara en snabbtur (skulle ju hem och hämta på dagis), men det gav mersmak. Måste helt klart komma tillbaka och botanisera på såväl museet som i butikerna.

Ps. Nej, Knäppingsborg heter det visst. Ett område som fått massor av kulturpriser och omtalats vida. Å så klart har de en hemsida oxå!

Inga kommentarer: