onsdag 14 januari 2009

Tvivelaktiga komplimanger

Som Ni kanske minns slängde jag iväg ett par ansökningar på ett par nya jobb i höstas och var på lika många intervjuer i november. Sen blev det tyst. Sent omsidor fick jag beskedet att den ena tjänsten jag sökt dragits in. Men för den andra fortsatte tystnaden. Ända till idag då JAG ringde. Alltså, efter så här lång tid var det ju solklart att jag inte fått tjänsten. Men dels ville jag veta hur de resonerat och dels ville jag markera att jag faktiskt tyckte rekryteringsprocessen var rätt illa skött. Å föga förvånande hade tjänsten gått till annan sökande. Den andra personen de intervjuat. För av 200 sökanden stod jobbet mellan mig och denne någon. Det känns rätt bra, faktiskt. Och sån tur att jag fortfarande gillar mitt nuvarande jobb och de jag jobbar med. Annars skulle dagens besked vara rätt tungt att bära.


Ytterligare "ego-boast": När jag berättade detta för ett par av mina nära kollegor som vetat om att jag sökt fick jag bl.a. kommentaren att "det var de bästa nyheterna" en av dem fått på länge (helt utan skadeglädje, alltså). En annan vrålade först "YES!" varefter det konstaterades att det ju är "tur att jag är så oduglig att ingen annan vill anställa mig".

En stund senare konstaterade jag att jag inte bara är oduglig - jag är ful oxå. Åtminstone om vi ska tro den här studien. För med omvänd logik betyder ju en trogen kvinna att hon är mindre attraktiv, enligt studien. Ful och oduglig, alltså. Å andra säger det väl något om min käre make oxå: För det konstaterades ju oxkå att vi som inte är otrogna - å alltså inte så attraktiva - får nöja oss med de vi får.....

Inga kommentarer: