måndag 24 november 2008

Sparsam - eller bara dum?


Häromdagen påpekade mannen att jag bara ringde hem en enstaka gång under mina dagar i Rom. Jag har tjänstelur så tänkte jag att jag skulle vara ekonomisk. Så jag skickade ett gäng SMS istället. Det här triggade igång en e-ehevighets lång diskussion mellan mannen å mig, en som inte bara gäller mobilsamtal utan att vara sparsam - snål, skulle mannen säga - med firmans pengar. Enligt gällande regler får jag använda min tjänstelur så mycket som krävs för att hålla familjelivet flytande. Subjektivt, så klart, men summan av kardemumman är att det inte är någon skillnad på att använda mobilen eller ringa från kontoret om Du är på tjänsteresa. Men diskussionen gällde som sagt annat oxå. Som att chefen sagt ja till taxi eftersom flyget gick respektive landade på så okristliga tider och att jag trots det tog tunnelbana och tåg (kvart i fem på morgonen tog hoppade jag på tunnelbanan, runt 01 på natten kom jag hem för att kliva upp fem timmar senare och gå till jobbet).


Självklart har mannen en poäng i att det tog längre tid än taxi (javisst, men marginellt hävdar jag - inte den tiden på morgonen, säger han) och med tanke på att restiden räknas som arbetstid för mig (lön) är frågan om jag faktiskt sparat så mycket åt firman (om jag räknat rätt blev det åtminstone ett par hundralappar - som är en fjärt i rymden hävdar han). I slutänden tycker jag ändå att jag gjorde rätt, dessutom "vann" jag diskussionen med mannen. För att mitt sätt var mest miljövänligt - och därmed oxå mest förenligt med firmans policy - kunde han inte bestrida.

Inga kommentarer: