söndag 15 juni 2008

Sjung om studentens lyckliga da'r....

Fest i dagarna två. Så kan väl helgen bäst beskrivas. Kombinerad födelsedagsfest för P&C i fredags och studentmottagning för världens finaste L igår. Om jag skulle beskriva de båda med två ord blir det GOD MAT. Verkligen. I fredags hade C:s mamma lagat en överdådig buffé: Vi började med hemgjorda ostar och bröd, sedan soppa och därefter en buffé med två olika sorters ris, lammgryta, kalkon och kebab. Till det två olika sorters sallader, färska kryddor, bröd och röror som hummous och baba ganoush. Efterrätt var rabarberpaj och hemgjord choklad. Ljuvligt! Synd bara att "ögat förmår mer än magen kan fördra", som mormor skulle sagt. Och lika gott var det igår: marinerad kassler och tjälknöl med två olika sorters potatissallader, pizzabullar, tomatsallad, bröd, röror och såser. Sen var det hemgjorda tårtor, en med hallon- och limemousse och en med tryffel och rabarberkompott. Och det bästa av allt: Vi fick matlådor med oss hem från båda kalasen. Så dagens lunch och middag är fixad. Det är GOTT med kalas!

För övrigt kan det konstateras att:

- E är en kalaspingla: förutom att hon var bedårande i de två nya klänningarna som pappa köpt älskade hon ALL mat (även de chilistarka ostarna i fredags, C). Och trots att det var flera timmar efter ordinarie lunchtid och hon inte sovit middag var hon ändå glad och nöjd (på det stora hela) till studentkalaset började mattas av (jag säger bara fotboll....) vid 20-tiden.
- Rara S höll ett helt fantastiskt tal till sin syster som rörde både syster och alla andra - för egen del var det nästan "lille Skutt-varning". Tror jag grinade än mer för att S grät medan hon höll talet: det blev liksom så uppenbart att det var ärligt menat då. Jag gillar tal vid stora högtider. Synd att det inte är mer av den varan i våra familjer.
- Det är konstigt att ta studenten på en lördag. Jag förstår poängen på sätt och vis, men i alla fall...
- Nästan alla sätter/håller sig familjevis på såna här kalas. Det är få som anstränger sig för mingla och beblanda sig med "andra", även om det är två familjer/släkter som träffat varandra ofta genom åren.
- Alla studenter ser så små/unga ut. Själv tyckte jag att jag var vuxnast och störst i hela världen. Tack å lov var det lääänge sen jag var så vuxen. Skulle inte vilja vara den där snusförnuftiga 19-åringen (hon fanns nog förresten kvar ganska många år efter det oxå....). Men samtidigt: Shit, vad jag känner mig gammal när jag ser dem!

Inga kommentarer: