tisdag 9 oktober 2007

Höstrusk = Läslust

Även om solen strålade idag oxå märks det att hösten är i antågande: vindarna blir friskare, luften kyligare och dagarna kortare. Men det är inte bara av ondo, hösten har absolut oxå sin charm (pröva å säg det till min man som varje år får en höstdepression vi kan ställa klockan efter! Håll Er ur vägen i november, är allt jag har att säga). Ingen annan årstid gör det väl så legitimt att mysa i soffhörnan som hösten. Helst vill jag ha en kopp te eller ett glas rött i näven, ett gäng tända ljus (vågar inte tänka på hur många kilon av Ikeas värmeljus jag bränner per höst/vinter) i hemmet och en bra bok i knäet.

Älskar böcker. Häromdagen ägnade jag mig åt en av mina favoritsysselsättningar: planlöst vandrande bland i timmar bland bokhandelns hyllor. Gillar Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan bäst för där finns både café och vinbar. Super! Det värsta är att jag alltid handlar mer än jag tänkt (ett återkommande tema för mig, oavsett om det gäller böcker, scrapbooking, kläder... ja, Ni fattar!). Det finns ju så mycket som låter intressant, roligt och spännande, vare sig det handlar om fakta, skönlitteratur eller stora glossiga "coffee-table"-böcker.
För mig är böcker både jobb och avkoppling, men också stimulans och dagdrömmeri. Även barnböcker lockar. Många passar faktiskt vuxna oxå. Och gamla barnbokshjältar får ofta ny betydelse med vuxna ögon. När jag skrev mitt specialarbete om Astrid Lindgren i gymnasiet läste jag om alla hennes böcker. Hur kul som helst. Favoriterna är inte längre Pippi, Emil och Ronja. Nej, jag gillar de små berättelserna bäst. "Sunnanäng", "Spelar min Lind, sjunger min näktergal" och de andra. Önskar att E oxå kommer att hitta till - å uppskatta - böckernas värld. Vill göra allt jag kan för att introducera henne i böckernas underbara värld. Förra helgen öppnade en ny barnbokhandel, "Bokslukaren - Böcker & bakverk för barn" på Mariatorget. Låter hur bra som helst och ska absolut kollas in.

Flanerandet fick mig att inse att det milt sagt kommit en å annan bok som jag vill hugga tag i bums. Karin Alvtegens nya, till exempel. Skugga, heter den. Älskar alla hennes tidigare, så den hoppas jag mycket på (visste Ni förresten att hon är/var släkt med Astrid Lindgren?). Och så Åke Edwardssons senaste om kommissarie Winter, Nästan död man, förstås. Inser oxå att jag missat den förra, Vänaste land. Har inte heller läst Camilla Läckbergs senaste, Tyskungen. Åsså har ju Elisabeth George släppt en ny, Innan döden kom. Å då har vi bara pratat deckare/skönlitteratur. Vill oxå läsa Svensk maffia av Larsson & Wierup, Shantaram av Gregory David Roberts och, så klart, Harry Potter and the Deathly Hallows av JK Rowling. Bäst att sätta igång, alltså!
Ps. En fråga: kan man säga att man "läst" en ljudbok? Vad säger Ni, språkfascister?

Inga kommentarer: