onsdag 10 oktober 2007

Tillbaka på brottsplatsen

M:s systerdotter på praktik i storstaden har fått mig att återse gamla kvarter. Efter att ha följt henne till jobbet promenerade jag häromdagen t.ex. Luntmakargatan fram i höstsolen. Ett par hundra meter lång är gatan en resa genom Asien. Matmässigt rör man sig från Japan via Vietnam, Thailand, Korea (2 st), Kina, Malaysia och så en krog som har det mesta från regionen. Underbart! En av krogarna var min arbetsplats under några år. Allt såg ut att vara sig likt (ny ägare sen min tid) fast ändå inte. Blev lite nostalgisk. Den krogen är så förknippad med en viss tid i mitt liv, en tid som inte kommer tillbaka.
Kan ibland komma på mig med att sakna servicebranschen oxå. Den där omedelbara responsen Du får på det Du gör, om det är bra eller dåligt. Dessutom är det något speciellt med restauranger på dagtid. Påmindes om det när vi väntade på att L skulle sluta för dagen. De där timmarna innan krogen öppnar för kvällen. Folk som kommer å går, tar en kaffe, har möten, börjar ställa borden i ordning. Familjärt, på något vis.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej jag vill bara tala om hur mycket vi uppskattar att ni låter L bo hos er. och så mysigt ni hade gjort för henne. Ni är bäst! Tack Tack. Bamsekramar Monika med familj

Lilla Pricken sa...

Det var väl det lilla! Vi tycker att det är skoj att ha henne här - om hon tycker det är lika skoj förteller inte historien... =)