onsdag 13 juni 2007

Choklad? Nej tack!

Så här i vår- och sommartiden blir alla så otroligt sociala.Trevligt, men lite märkligt oxå. För egentligen är det väl under den mörka och kalla perioden vi bäst skulle behöva omge oss med vänner och trevligheter för att pigga upp oss? Okej, en del av festligheterna infaller ofrånkomligt under våren, typ skolavslutningar och konfirmationer. Och visst är det trevligare att grilla eller ha picknick när det är sol och varmt. Men ändå....

Hur som helst. I det senaste Elle á la Carte berättas att den som vill kan hyra in en chokladfontän från Chokladfabriken till de stundande kalasen. Min första tanke var "Varför?!", men då ska man komma ihåg följande: Jag tycker inte om choklad. Och ja, jag är tjej. Och nej, jag gillar det inte ens när jag ska ha mens. Jag gillar det inte i någon form, det har jag aldrig gjort. Jag tycker att det smakar läskigt och luktar ännu läskigare.
Jag antar att det är ovanligt. "Att inte gilla choklad, det är ju som att säga att man inte gillar vackert väder", är bara en kommentar jag fått. Visst kan det eventuellt slinka ner en bit i brist på annat om jag är vansinnigt sötsugen. Kexchoklad är rätt okej, liksom choklad med mycket mint (typ After Eight). Och jag bakar ofta något chokladigt för att glädja M. Men gott är det inte, spelar ingen roll om vi pratar om varm choklad med vispgrädde, tryfflar eller högprocentig kakaohalt. Ja, okej. Väluppfostrad som jag är äter jag självklart det som ställs fram om vi är bortbjudna. Kanske är det därför nära och kära förtränger min chokladaversion och envisas med att nu och då ge mig choklad i present. Och varje gång jag nämner att presenten främst gläder M tappar de fullkomligt hakan: "Va?! Gillar Du inte choklad?! Har Du aldrig gjort det?!".

Så summan av kardemumman är att en chokladfontän är i princip det läskigaste jag kan tänka mig. Men för Er andra är det säkert en kanonbra idé.

Inga kommentarer: