tisdag 17 maj 2011

Solgul solhatt

Häromdagen virkade jag en solhatt till dottern, en solgul en. Jag använde två härvor av Garnverkets ekologiska bomull (dotterns huvud är ca 51 cm) och virknål nr 3½. Det tog en kväll ungefär, sen var det klart. Och fint blev det!


Jag började med att lägga upp virka fyra luftmaskor, virka ihop dem med en smygmaska. Sen virkade jag fyra fasta maskor i ringen. Jag fortsatte sedan med fasta maskor och ökade fyra maskor (8m). därefter ökade jag varannan maska (12m), nästa varv var tredje maska, därefter var fjärde osv. tills mössan var ca 52 cm i omkrets. Därefter fortsatte jag att virka utan ökningar tills arbetet mätte 13 cm. Då ökade jag var femte maska, varpå jag virkade fyra varv. Sedan ökade jag var tionde maska för "brättet". När brättet mätte 3 cm maskade jag av. Slutligen virkade jag ett varv med avvikande färg "från avigsidan" för att få lite "liv" i mössan.

Inga kommentarer: