tisdag 8 mars 2011

Alla dessa dagar

Fettisdag. Fastlagsbulle. Semla. Oavsett namn: idag infaller årets högtid för alla gräddbulle-älskande (fast lite ovant känns det med fettisdag i mars... å andra sidan är det inte det enda som är knasigt i årets almanacka - Kristi himmelsfärd i juni! - så det är väl bara att vänja sig, antar jag). Själv är jag inget jättefan. Tycker oftast att det blir lite väl mycket bulle i förhållande till "gojs". Men finns det hälften så stora semlor - eller miniatyrer - att tillgå (som t.ex. på Gateau) säger jag absolut inte nej. I helgen bakade jag dessutom ett gäng till frysen. Bara att tina upp, fylla med mandelmassa och grädde idag.
.
(till ca 30 minisemlor använde jag 50 g smör, 2 ½ dl mjölk, 25 g jäst, 1,25 dl kesella, 2 krm salt, 1 tsk stött kardemumma, 3/4 dl socker och 8-9 dl mjöl. Degen får jäsa ca 30 minuter, därefter ca 20 minuter på plåt innan bullarna penslas med ett uppvispat ägg och gräddas 5-7 minuter i 250 grader. Sen får de svalna under duk. Känner jag mig duktig gör jag egen mandelmassa av 1 ½ dl skållad mandel, 1 dl socker och lite vatten, gör jag det inte köper jag färdig).



Å apropå särskilda matdagar i almanackan: Visst börjar det så smått gå inflation i antalet temadagar? Snart behöver vi väl inte ens ställa den klassiska frågan "vad ska vi äta till middag", det är liksom givet. Fast det klart, hur skoj är det att äta grapefrukt till middag (den 25 februari)...? Funderar också över vem som bestämmer vilka temadagar som ska finnas - och hur lång tid det tar för en dag att bli vedertagen. Om jag fick bestämma skulle jag instifta en jordgubbsdag. Eller varför inte en "anti-chokladdag"....?
.
Ps. De matdagar jag hittills hittat i almanackan för 2011, formella eller inte, är:
1 jan - Internationella Pizzadagen
25 feb - Grapefruktens dag
8 mars - Fettisdagen, Internationella pannkaksdagen
25 mars - Våffeldagen
14 maj (?) - Kroppkakans dag
1 juni - Mjölkens dag
6 juni - Fruktens dag, färskpotatisens dag, sillens dag
18 aug - Surströmmingspremiär
23 aug - Köttbullens dag
4 sept - svampens dag
30 sept - Janssonsdagen
1 okt - Vegetariska världsdagen
14 okt - Äggets dag, Räkmackans dag
15 okt - Fetaostens dag
26 okt - Potatisens dag
4 nov - Lutfiskens dag
7 nov - Kladdkakans dag
14 nov - Ostkakans dag
30 nov - Kåldolmens dag
9 dec - Pepparkakans dag
18 dec - Småkakans dag


Inga kommentarer: