torsdag 24 februari 2011

Rivstart? Bara förnamnet....

Igår noterade jag att min jobbtelefon betedde sig märkligt: "SIM-kort inaktivt" stod det på displayen. Inte värre än att en omstart av luren löste problemet, så jag tänkte inte mer på det. Förrän i morse. När jag i godan ro gjorde mig i ordning för att ta bussen från Slussen kl. 08:18 och därefter båttaxi från Stavsnäs kl. 9.05 för att hålla en presentation på Seglarhotellet i Sandhamn kl. 10.30. Helt lugnt.
.
Klockan 07.30 krävde jobbluren en ny omstart och tre SMS ramlade in - med nya direktiv: På grund av kylan (längre restid för båten) skulle jag behöva ta en tidigare båt och därmed buss 434 som gick från Slussen - KLOCKAN 07:48!!!! Å där stod jag i underkläderna..... Full panik!
.
Medan jag slängde på mig några oplanerade klädesplagg och rafsade ner linser och smink i väskan ringde mannen taxi. Och inte vilken taxi som helst, utan världens bästa taxi! För han tog min stress på fullaste allvar och såg djupt bekymrad ut när jag sa att jag skulle betala med kort: Han kom nämligen direkt från verkstaden där han fått en ny kortläsare (den gamla funkade inte) och hade inte hunnit installera den ännu. Men så sa den fantastiska mannen att "funkar det inte får Du åka gratis, spring bara så fort vi kommer fram"! Jag svarade med att skriva upp numret på bilen och på hans förarlegitimation och höll som bäst på att ge honom mitt visitkort och bedyra att jag i så fall skulle betala senare, när han kom på en annan ide´. Halvvägs till Slussen stängde han av taxametern (!!!) och började installera kortläsaren. Så när vi väl var framme var allt betalt och klart, bara för mig att lägga benen på ryggen och springa. Vilken fantastisk service, va'?!




Ps. Och jo, jag hann! Kom fram precis när chauförren drog igen dörren. Arton minuter från badrum till buss - det måste ta mej tusan vara rekord. Och den lilla taxibåten tog sig till slut fram bland ismassorna - även om det stundtals såg väldigt mörkt ut. Så - jag har alltså rest två och en halv timme ut i en vintrig skärgård, hållit en presentation i 45 minuter, ätit lunch och sedan åkt tillbaka två och en halv timme. Visserligen i hjärtevackert vinterlandskap, men ändå. A day well spent....

Inga kommentarer: