lördag 26 februari 2011

Mysfredag och trevlig matlördag

För ett antal år sedan serverade jag på en av stans finare krogar. Vid två tillfällen gästades vi av en kvinna och hennes kanske fem-åriga dotter. Minns att jag imponerades över hur förtroligt de talade med varandra, hur väl dottern uppförde sig och hur mysigt de såg ut att ha. Nu har jag fått uppleva det själv.
.
Eftersom mannen skulle ut på galej igår kväll laddade dottern och jag för fredagsmys på tu man hand. Och självklart stod kinamat på fredagsmenyn. Frågan var bara: äta där eller hemma? Fredagstrött som jag var röstade jag för "hemma", men övertalades av dottern som tur var. För det blev precis en sån där kväll. Det blev en tre-rätters middag där vi skålade för att det var fredag (bubbelvatten för dottern, Tsingtao för mig) och talade länge om jobbet/dagis, livet och kärleken. Dottern skötte sig exemplariskt - t.om. när hon upptäckte en dagiskompis ett par bord bort. Kände mig oerhört stolt och lycklig över att få uppleva detta.
.
Och idag blev det ytterligare en fantastisk matdag. Efter en solskenspromenad på sjöns is åt vi familjelunch på den nyöppnade italienska delin. Återigen en fantastisk dotter som fullkomligt älskade kockens matkärlek och omsorg om gästerna - för att inte tala om Bolognese:n, den urgoda parmesanosten och efterrättskaka. Och inte nog med det. På kvällen var vi hembjudna till ett par, relativt nya bekantskaper, tillika föräldrar till en av dotterns dagiskompisar. Småtjejerna satt vid eget bord dukat med champagneglas medan vi smaskade på goda ostar, vegetarisk lasagne med gott rödvin och en härlig chokladmousse. En härlig avslut på en alldeles fantastisk matdag.
.
Ps. Jo, Ni läste rätt. Prickens avoga inställning mot choklad gäller av någon märklig anledning inte vit choklad. Och det var precis vad som var i denna mousse. Fick veta att receptet kom från Arla och snokade så klart reda på det så fort vi kom hem: 1 ägg vispas varpå 150 g smält vit choklad blandas ned under kraftig omrörning. Därpå tillsätts 1 dl kesella innan 2 dl vispad grädde vänds ner. Portionera upp i glas och låt stå i kylen en timme. Toppa med bär.

Inga kommentarer: