måndag 18 oktober 2010

Present till en hjältinna

Alltsedan dottern premiärbar sin virkade mössa i vintras har en av "fröknarna" på hennes dagis velat ha en likadan. Lovade henne att göra en, men eftersom frågan sammanföll med vårens entré blev det ingen mössa. Då. Men i söndags producerades den (eller rättare sagt, tre mössor eftersom jag repade om, gjorde om och gjorde rätt....). Den här gången virkade jag halvstolpar istället för fasta maskor. Snyggare, tycker i alla fall jag. Och mycket uppskattat - inte minst av dottern som var SÅ nöjd med att få överlämna gåvan.

Som tidigare använde jag garnet "Eskimå" (27 kronor nystanet, men nu hade jag virknål nr 7. Jag började med 4 lpm, virkade två fm i varje ögla (= 8 m). Nästa varv ökade jag i varannan ögla (=16 m), varvet därpå i var tredje, sedan i var fjärde osv. tills att mössan bestod av 48 m. Fortsatte utan ökningar tills att mössan bestod av 19 varv.

3 kommentarer:

Linda sa...

E´s vita virkade mössa va jätte fin!

Lilla Pricken sa...

Visst är den....? Inte så illa pinkat för en som egentligen inte kan virka! =)

linda sa...

nee den va underbar, en sån man själv skulle kunna tänka sig att gå i. :)