söndag 12 september 2010

Den demokratiska plikten...

Upptäckte att det gick att förtidsrösta i vårt centrum, så det gjorde jag. Skönt att ha den demokratiska plikten gjord utan att behöva vara bunden till en viss dag. Visserligen inte helt lätt. För mig är det långtifrån självklart vad jag ska rösta på, slits varje gång mellan ideologi och sakfrågor. För det parti som jag ligger närmast rent (grund-) ideologiskt kommer ideligen med idiotiska förslag som jag verkligen inte gillar. Och samtidigt vill jag inte heller att valet bara ska handla om plånboken, vad som är bäst ekonomiskt för mig, just nu. Nåja.... nu är valet gjort i allafall. Och huvudsaken är ju ändå ATT man röstar. Hellre rösta blankt än inte alls. Visa att vi i alla fall tror på demokratin som system, även om vi inte tror på politikerna eller hittar ett parti vi kan sympatisera med. När så många runt om i världen offrar sina liv i kampen ATT få rösta tycker jag det är gräsligt att så många bortskämda låter bli.

Ps. Ett annat bra argument är att ju fler som röstar - blankt eller på vilket parti som helst - desto mindre chans har Sverigedemokraterna att komma in i Riksdagen. Bara en sån sak, alltså....!

Inga kommentarer: