måndag 30 augusti 2010

Dyraste lunchen....?

Enligt DN (100830) är det dyrast att luncha i Stockholm. Visst är det säkert så, även om det så klart handlar om stadsdel, lunchhak etc. Dessutom är det inte i Stockholm jag ätit min dyraste lunch utan i Byxelkrok på Öland....

En vardag i somras tog vi med oss ett par vänner till Norra udden och på vägen stannade vi i "Kroken" för att lunch på Terazzen, en ganska ordinär men helt okej krog nere i hamnen som vi varit på förut, mannen och jag (vi bygger ju hus på ön och har periodvis nyttjat restaurangutbudet tämligen frekvent). Lunchmenyn var den samma som den vanliga menyn, fick vi veta. Dyrt. Hade faktiskt inget minne av att det var så dyrt: barnpizza för 59 kronor och grekisk sallad för 99 spänn är rätt saftigt, även för en stockholmare....

Hur som helst, alternativet var att leta efter något annat i en situation när blodsockernivån redan var i höjd med fotknölarna på både barn och vuxna så vi stannade. En av oss beställde en läsk, övriga fem nöjde sig med kranvatten.

Liksom vid tidigare besök lämnade servicen en hel del att önska (sån't där man retar sig på som gammal servitris och restaurangchef...) och när vi efter många om och men fick in notan höll vi på att sätta i halsen: De hade tagit betalt för vattnet: 25 spänn för en kanna vatten! En kanna som inte ens innehöll en citronskiva! Våra protester möttes med argumentet om att "disken kostar pengar". Galet! Alltså, jag fattar att Ölandsföretagare ska dra in hela årsinkomsten under två ynka månader om året. Jag förstår - och accepterar det. Men höj då hellre priset på maten med ett gäng kronor (vilket de sannolikt gjort, det oxå): - att betala för kranvatten när man äter lunch för 159 spänn är sjukt provocerande!

När jag gick till baren för att betala (nädå, ingen behagade att uppenbara sig - trots att två av oss satt med betalkorten i luften) kunde ägarinnan bakom disken dessutom inte nöja sig med att kontrollera att de två summor jag nämnde skulle dras på de två korten överensstämde med notan. O nej! Varenda post skulle noga kontrolleras, vilket tog henne exakt nio minuter. Så när hon kom till "vattenposten" och sa att "just det, så var det en kanna vatten oxå - det blir 25 kronor" kunde jag inte hålla truten utan undrade vad som hade hänt om vi velat ha två glas vatten var, dvs. fått påfyllning av kannan: Hade det kostat 50 spänn då även om samma kanna användes? Något svar fick jag inte, men väl ett "välkommen tillbaka" när vi gick. Aldrig i livet! Tillbaka går vi inte. Det spelar liksom ingen roll att restaurangutbudet är begränsat och att moussakan var den godaste jag ätit på länge. För tro mig, hur dyrt det än är i Stockholm skulle DETTA inte hända här.

Ps. Dagen efter åt vi istället på "med havet intill" på Böda Sand. Tjugo spänn i parkeringsavgift, 85 spänn för en jättegod köttgryta med ris, dotterns barnportion av samma rätt kostade 39 kronor, trevlig personal, trevliga miljö, vacker utsikt - och gratis vatten, trots att det var smaksatt med gurk- och citronskivor.

Inga kommentarer: