måndag 8 mars 2010

Sakletare?

I vår DVD går ett gäng Pippi-filmer på högvarv, nästintill dagarna i ända. Dessutom läser vi Pippi-böcker, lyssnar på Pippi-sånger och leker med Pippi-huset. Kort sagt, vi lever och andas Pippi hemma hos oss. Därför har jag avsnittet där Pippi är sakletare ganska färskt i minne och konstaterar att hon definitivt skulle vara "inne" i dessa miljötänkartider där även konsumtionen är en del och återanvädning ett ledord. Någon riktig sakletare kommer jag nog aldrig bli, även om jag ibland roar mig med loppisar och auktioner, men väl en "receptspanare" som verkligen "sliter" alla tidningar jag köper och får och ständigt spanar efter nya godsaker att pröva. I väntrummet till stället där jag får allehanda hjälp en gång i veckan hittade jag till exempel detta: "dillplättar med rökt lax". Visst låter det smarrigt? En brunch, kanske, eller som en lättare sommarlunch? Oavsett vilket är jag alltid oerhört tacksam för att min mobiltelefon har en riktigt bra kamera. Hur skulle jag annars överleva....?


Inga kommentarer: