måndag 6 juli 2009

Min bild är Din bild?

Ensam hemma insåg jag att jag faktiskt inte måste se Bollibompa utan själv kan välja. I pur glädje har jag (därför?) blivit sittandes framför TV:n nästan hela kvällen (och virkat, tro't eller ej!!). Såg bl.a. ett avsnitt av Lipstick Jungle, en serie som jag dissade redan första avsnittet (tyckte det var en sämre kopia av S.A.T.C) men som jag nu lätt smälte (duh-huh, det är ju inte hjärnkirurgi precis....).

I kvällens avsnitt fick Nico en tavla av en fotokonstnär, en vacker nakenstudie i s/v. Det påminde mig om hur mycket jag gillar fotokonst, men fick mig oxå att tänka på vilken otacksam konstform det måste vara i dessa tider med digitalkameror, photoshop osv. Vem äger "orginalbilden" när alla delar bildfiler med varandra? Om jag skickar bilder jag tagit via datorn, kan ju mottagaren i sin tur skicka bilden som sin egen: Är det okej? Och Ni som scrappar: är det okej att scrappa någon annans foto (när "scrapnormen" säger att det ska anges om någon annan gjort LO:en - det finns t.om. de som Copyright-märker sina Lay Out:er - men fråga mig inte hur i hela friden DET ska kunna kontrolleras.....)? Vem äger i så fall "rätten" till den LO:n - fotografen eller scrapparen? Och vad gäller för bloggare som gör egna "collage" med andras bilder? "It's a jungle out there...."
.
Jag är den första att erkänna att jag är urvissen på alla regler kring bildanvändning - särskilt i bloggsfären. Försöker så långt det går att bara använda mina egna, men visst händer det att jag "lånar" bilder. Brukar då försöka ange varifrån bilden hämtats och håller tummarna för att ingen upphovsrättsjurist ska bry sig om en liten obetydlig bloggare som jag. Men om jag skulle scrappa någon annans bild lovar jag - dyrt och heligt - att inte göra utan att ge fotografen erforderlig cred. Hedersord!
.

Ett stilleben (?) från dotterns rum - kanske konst det med...?

Inga kommentarer: