onsdag 24 juni 2009

N-ordet

Apropå debatten om N-ordet: I Karlstad finns alltså ett kvarter som heter Negern. Lantmäteriet har motsatt sig att namnet ändras och Centrum mot rasism (CMR) kallar därför Lantmäteriet för en rasistisk myndighet.

Alltså, hur svårt ska det vara? Jag fattar väl oxå att ordet neger inte hade den nuvarande nedvärderande betydelsen när kvarteret döptes (får jag hoppas, iallafall). I sin etymologiska betydelse ÄR väl oxå ordet värdeneutralt eftersom det kommer från spanskans (portugisiskans?) ord för färgen svart (negro, negri?). Men om jag minns rätt har ordet varit negativt sedan slavhandelns dagar, dvs. ordet användes enbart av vita. Och att motsätta sig en namnändring av kulturhistoriska skäl, för att namnet är en produkt av sin tid, "exotiskt och fantasieggande", blir i mina ögon både konstigt och naivt. Herreguuu', det finns väl tusen saker som varit produkter av sin tid, som speglat sin samtid, men som vi - tack å lov - gjort oss av med. Rätten att aga sina barn, omöjligheten att våldta sin partner... Okej, jag raljerar. Men ingen känner sig väl iallafall uppskattad och lycklig över bli kallad "kärring" - även om ordet från början kommer från "käring", dvs. älskling?

För mig är det här en ickefråga. Ta bort skiten. Ordet neger ÄR inte neutralt och har inte varit det i modern tid. I skolböcker och offentliga dokument i den svenska historien är "en neger" knappt en människa. I allafall beskrivs han/hon som obildbar, naiv, sinneslö, till hälften djur etc. Funderar på om inte det obildbara märks i dagens kultur oxå: Hur ofta ser vi svarta skådisar (män) som älskare till vita kvinnor, chefer över vita poliser etc. - om filmen inte gör en poäng av just detta? Inte särskilt ofta, va'...? Fast jag tycker att det är precis lika galet av CMR att kalla Lantmäteriet för en rasistisk myndighet bara för att de värnar namnet eller att använda exemplet i Karlstad som ett bevis på att det INTE funnits någon rasism på orten. Hur tänker folk? För visst borde det väl vara viktigare att skicka rätt signaler i dagens samhälle än att bry sig om hur samhället betraktades för hundra år sedan?

Ps. I ett inlägg på Newsmill listas flera liknande namn. Fast jag tycker att det finns en skillnad: Tattare var ursprungligen inget folkslag utan en funktion: Från början avsågs handelsresande/gårdfarihandlare, ett yrke som sedermera en mängd romer tog. Och hepp så blev även tattare ett skällsord för ett folkslag.... Men i paritet med Negerbyn i Mora tycker jag INTE att det är.

Inga kommentarer: