tisdag 26 maj 2009

Inspirerande = dyrt

Tisdagskvällen spenderades i myllan på Ulriksdals trädgårdar där kvällen hade balkongtema. Tro't eller ej, men jag hade aldrig tidigare varit där. Har varit helt insnöad på Zetas trädgårdar. (men det blir det nog ändring på nu). Under föreläsningen fick alla församlade damer (det manliga könet representerades bara genom 1-årige F som nöjd och skrattandes lyssnade uppmärksamt i drygt tre timmar - vilken kille, va?!) fick vi se massor av inspirerande bilder: Smart planering för liten yta- olika stilar och möjligheter- möbler, golv och inredning- växter för alla lägen; perenner, klätterväxter, träd och sommarblommor- utsmyckning och belysning. Efter matig macka och en kopp kaffe i Trädgårdscaféet övergick kvällen i en visning av lämpliga krukor och kärl för balkongodling- val av bra jord- plantering för bästa resultat- vattning och gödning- invintring av växter- skötselråd osv. Och som om inte plånboken redan skrek av blotta förskräckelsen redan där hade butiken självklart extra öppet för alla oss inspirerade och köpsugna....

Men jag höll i mig. Tidigare på dagen hade jag nämligen preliminärbokat en trädgårdsdesigner/konsult från Ängsbackens handelsträdgård som ska komma till landet och ge oss tips och råd för ett par tusen.... Fast en del pengar kommer nog att spenderas på balkongerna oxå. Blev så inspirerad att fixa lite nya balkongmöbler, en spaljé och lite nya växter. Men den där idén att plocka bort en ruta av trätrallen och fylla platsen med engelsk sjösten (i mitt fall hade nog alla kilon Ölandssten i källaren kunnat komma till användning...) för att pilla ner tårna i får nog vara: Ser framför mig hur dyrt DET blir när dottern kastar ner dem - en efter en - på de parkerade bilarna nedanför balkongen.....

Inga kommentarer: