torsdag 12 februari 2009

Underbart

I det senaste numret av tidningen Hennes finns en sån fin artikel om att se det ljusa i en situation som vid första anblicken kan tyckas nattsvart. Att våga tro och dessutom blicka tillbaka på en överjävlig period med tacksamhet. Det är nog få förundrade - vilket antagligen gör omgivningen osäker. Människor måste ju i allmänhet stoppa in människor och händelser i olika fack för att känna sig trygga. Och här kommer en människa som säger sig vara tacksam för att ha drabbats av cancer. Alla föreställningar ställs på ända. Glad + cancer säljer inte tidningar... väl? Så personen i reportaget (som jag träffat vid flera tillfällen) blev helt sonika tvungen att ta om bilden - och se mindre glad ut. Trist, tycker jag. Men reportaget var så fint, så eftersträvansvärt att kunna och våga se på livet med så stor tillförsikt (även om jag inte är dummare än att jag fattar att det funnits mörka stunder oxå). Fantastiskt - å alldeles särskilt gillade jag (så klart) påpekandet om att det är skillnad på "barnlöshet" och "biologisk barnlöshet".

Inga kommentarer: