måndag 16 februari 2009

Fullbokad helg

Herrejösses, vilken helg vi haft! Tror vi slog någon slags rekord i "boka upp & hinna med"-saker. Det började redan i fredags. För att mannen både skulle hinna med sina kundbesök och hämta på dagis fick dottern helt sonika hänga med honom på det sista för dagen. Det tog längre tid än väntat: han hann inte handla middagsmaten, så vid 17-tiden delegerades den uppgiften till mig. Då hade jag precis kommit ut från gymmet (hör-å-häpna!) och varit på jobbet sen halv sju på morgonen. En halvtimme efter vi kommit hem kom S&E över på middag. Ett par timmar senare gick de hem och jag satte igång med att laga mat till lördagskvällen.

På lördagen städades det medan mannen och dottern tog en löptur. Efter lunch drog de två sedan och handlade det sista, lekte på Deiselverkstaden och fikade hos S&E som skulle ha dottern kvar över natten. Själv satte jag igång med att måla en vägg i dotterns rum mellan matlagningsvarven och dukningen. Jag satte en bröddeg på jäsning, tog en snabb dusch och sen var det nästan dax att gå. Precis då kom det ett SMS med erbjudande om taxi - om vi bara hade lust att vänta en stund till - vilket innebar att vi hann pusta ut med en all öl i soffan i 15 minuter. Puuuuuh (tack R!)!
Så en kvart sena landade vi hos rara M för fördrink och förrätt (rökt lax på smördeg med rom och citron). En timme senare tog mannen och jag en taxi hem igen för att förbereda det sista: Brödet stoppades i ugnen, ljusen tändes, salladen blandades osv. En halv timme senare ramlade gänget in för att käka varmrätt (italiensk köttgryta med oliver och vita bönor. Till det serverades gremolata, sardellaioli och polenta. Dessutom hade vi sallad med tomat, basilika och mozzarella, nybakt bröd och gott rödvin). Två timmar senare lämnade vi bordet och gick över till fina A&R för att äta dessert (världens största marängsviss, och kaffe med avec), dricka drinkar och dansa disco natten igenom. Hur kul som helst! (Vi var i säng strax efter två - vilket är VÄLDIGT SENT för småbarnsföräldrar!).






På söndagen klev en trött man upp vid sjutiden för att åka och jobba (han skulle hålla ett föredrag för en större samling människor...!). Själv gick jag upp vid nio-tiden och började - tro't eller ej - laga mat. Vid halv elva kom dottern hem, en timme senare kom mannen och strax därpå ramlade J&M in med sina två barn för att äta brunch (med tanke på omständigheterna hade jag gjort det hyfsat enkelt för mig: äggröra, bacon, rökt lax, bulgursallad med kräftstjärtar och yoghurtsås, nybakt bröd, färskost, starkt ost, marmelad, fruktsallad med vaniljglass och semlor!). Strax efter att de gick vid 15-tiden packade mannen och dottern prylar för att åka hem till E för att bygga mannens nya cykel. Själv blev jag kvar med disken - men framförallt ett par timmar EGEN TID att pusta ut på! Så skönt! Passade på att scrappa ett par sidor, glo lite på TV - och dricka coca cola!!. Vid 20-tiden kom mannen tillbaka med en halv färdig cykel och en sovande dotter. Antar att det inte bara var mina krafter den här helgen tog på....

Men vad gör det? Det har varit sååå himla roligt, alltsammans. TACK allihopa! Har skrattat hur mycket som helst - rena rama energikicken!

Inga kommentarer: