torsdag 8 januari 2009

Nyårslöften - ett förtydligande

Fick nyligen en kommentar (muntligt) om att mina nyårslöften var lite väl egoistiska och självcentrerade. Och visst kan ett ökat fokus på mig och mitt tolkas så, men det inte riktigt så jag menade. Bara till en viss gräns, liksom. Så för att förtydliga det hela ska jag oxå vara mer uppmärksam mot andra. Det omfattar ju allt ifrån att le mot personen mitt emot och visa andra uppskattning i form av komplimanger och positiv feedback (inte snöa in på och kommentera det som är mindre bra) till att bara komma ihåg. Att återkoppla till något som någon sagt vid ett tidigare tillfälle, följa upp hur det egentligen gick med den där jobbintervjun, byxorna han/hon letade efter, läkarbesöket, mötet, kalaset osv. Och det baserar ju i sin tur på att faktiskt höra på vad andra säger och berättar. Vilket i sin tur hänger ihop med att fokusera här och nu. För det är ju aldrig särskilt kul att umgås med eller berätta något för någon som samtidigt messar, ser på TV eller knappar på datorn och knappt hör vad man säger. Eller som alltid bara måste ta eller ringa det där telefonsamtalet just där och då. Säger jag och fortsätter att sitta bredvid mannen i soffan framför TV:n och blogga när vi egentligen borde umgås. Imorgon. Jag börjar imorgon.

Ps. Minns en reklamslogan jag såg på Gotlandsfärjan för några år sedan som är oerhört tankevärd: Kom ihåg - Du är en del av någon annans upplevelse. Kom ihåg det, vänner!

Inga kommentarer: