måndag 22 december 2008

Julstök - I love it!

Jag är ju en julälskare av stora mått. En av orsakerna är ju att det är så kul att laga mat. Så även om alla snälla människor vi ska umgås med under julhelgen givit oss få uppgifter till julbordet kan jag inte låta bli att julstöka lite ändå. Det blir liksom ingen julstämning annars. För någon vecka sedan bakades saffransbullar (mannen bakade fantastiska "snurror" med kardemumma och vit choklad) och kolakakor (min mormors specialiteter piffades upp med lite ingefära för att bryta av allt det söta). Igår griljerades en skinka. Idag har vi lagt in sill, gjort köttbullar, tryfflar och - tro't eller ej - kokat knäck. Jag har inte kokat knäck sen jag var liten - mycket för att jag kommer ihåg att det var en enda lååång kamp med knäckformar som välte och brännblåsor på fingrarna när smeten skulle i. För att inte tala om tålamodsprövande med säkert 20 "kulprov" i vattenglas innan knäcken var klar. Men det var enklare än jag mindes det: Körde med stektermometer som pep när knäcken var klar (125 grader) och hällde upp smeten i en mikrotålig kanna. Sen hällde jag bara och mikrade på smeten lite om den hunnit stelna till för fort. Et voilá!

Inga kommentarer: