söndag 30 november 2008

Frukt är tydligen inte godis

Läste häromdagen att "vindruvor är rena giftcocktails". Förutom att fundera över om rubriken är skriven på korrekt svenska (jag veeet, en gång språkfascist alltid språkfascist) är jag lite överraskad över tajmingen. Så här års brukar det ju - väl? - bara handla om bakteriehärdarna i julborden. En kollega gav mig onda ögat när jag vid lunchdiskussionen föreslog att han skulle skala druvorna till sin 4-årige son istället för att misunna honom vindruvorna, som tydligen är det bästa han vet i hela världen (hade förslaget kommit från någon som inte har barn hade han förstått det, sa han). Fast hellre mitt förslag än min andre - å ack så barnlöse - kollegas: Han anser nämligen att vindruvor är en "ofullständig produkt" och både "ofullständiga" och "förstörda" produkter borde absolut inte ges till barn. Okej, poäng så långt. Men med tanke på att den fullständiga produkten i det här fallet är vin tycker jag mitt förslag är sååå mycket bättre.

Ps. Den förstörda produkten i exemplet är alltså russin..... Fast hur han ställer sig till förstörda produkter i fullständiga vet jag inte. Vi får helt enkelt anta att han inte dricker vinglögg med russin och mandel....!

Inga kommentarer: