lördag 29 november 2008

Adventsfint

Idag har vi putsat och fejat inför advent. Efter trevlig brunch med H&A på Brasseriett (så himla skoj att se Er - jag röstar för flera såna här dejter snart! Å jag tror att Ni gjorde intryck på dottern: Hon tittade och vinkade lääänge efter Er när Ni gick!) satte stora julstöket igång. Men nu är det så gott som pyntat överallt: stjärnor i alla fönster, ljusslingor på båda balkongerna och ljusstake i dotterns rum. Och vår "adventsstake" är på plats. Egentligen består den av fyra tandborstglas med siffor på från Bruka design som vi haft hur många år som helst. Men jag tänker fortfarande på hur mannen dels tyckte de var galet dyra och dels fick personalen i butiken att febrilt leta efter "ljusstakar med siffror på" som hans (dåvarande) sambo bett honom köpa. Jag fyller dem med sjösten, sätter ner ett ganska kraftigt ljus (typ gille), toppar med vitmossa och lindar pärlor på ståltråd runt ljusen. Det senare blir jag oxå lite fnissig av att göra. För jag har själv trätt de små, små pärlorna på ståltråden. Tålamodsprövande. Numera finns det färdigt att köpa. Mycket snyggare, men jag håller mig till mina mångåriga och handgjorda. Och fortsätter fnissa, så klart!

Ps. På Brasseriett betalar barn 10 kr per person och år för brunch, vilket ju är både bra/rimligt och lite skoj. Dotterns lax, pastasallad, prinskorv, köttbulle, äggröra, croissant, brieost, våffla och chokladbrownie kostade alltså 15 kronor. Med tanke på att en barnmatsburk för 1-åringar kostar ca 13 spänn tycker jag det var mer än okej - särskilt som vi blev bjudna på E:s kalasande!

Inga kommentarer: