onsdag 8 oktober 2008

Så j...la dumt!

Jag tycker att jag är en hyfsad jämställd tjej. Jag hatar fördomar om att vissa yrken skulle vara "typiska" för något kön och har en grundmurad tro på att tjejer kan. Men tydligen är den inte så stark som jag trott. För när dottern nu går in på sin tredje sjukdag hör jag mig själv säga att vi ska gå "till farbror doktorn" senare idag. Var 17 kom DEN ifrån?! Snacka om en oroväckande groda, särskilt som jag tror att just de där små, små grejerna - ofta struntsaker i vardagen -cementerar uppfattningar och påvkerkar mer än vi tror. Kanske dax att ta efter min manliga kollega som konsekvent och medvetet säger hon om yrken - och yrkesutövarna - som traditionellt sett varit mansdominerade (polis, räddningstjänst, läkare, militär osv.) för att inte skicka fel signaler till sina barn. För det här var ju så dumt så det liknar ingenting. Jag skäms.... !

Inga kommentarer: