tisdag 26 augusti 2008

Klen?

Åt lunch med en kompis/kollega idag och fick snusa på hennes 7-veckor nye son. Plutt! Som den typiske Vasastansbo hon är drog hon nytillskottet i en Bugaboo-vagn (men nej, caffe latte-hållaren som går att köpa till vagnen för 250 bagis hade hon inte....). Det påminde mig om vår barnvagnsvånda och hur svårt det var att välja vagn.... Så därför ett råd i all välmening till alla Er som fortfarande funderar: Gå inte på myten om att fyra stora hjul alltid är stabilast och bäst! Vi har nyligen bytt vår Teutonia Fun (även den ett storstadsfenomen, tydligen) med två svängbara, mindre hjul fram till en klassisk fyrhjuling med pumpbara däck från anrika Kronan. Stabilt, skulle man kunna tro. Men icke! Faktum är att den nya vagnen tenderar att välta! Så det där med stabilitet har inte bara med hjulen att göra. Dessutom har jag just insett hur feltajmat vårt byte var. Svängbara framhjul underlättar nämligen inte bara i shoppingsvängen: Har man som E ett stort behov av att gå själv i tid och otid krävs det en hand i hennes och att styra en vagn med fasta hjul kräver sin kvinna/man. Efter gårdagens två promenader har jag så ont i min handled/underarm att jag tror jag smäller av. Musarm/tennisarm är en fjärt i rymden i jämförelse. Tro mig....

Inga kommentarer: