tisdag 10 juni 2008

Har ju redan tidigare aviserat att jag troligtvis kommer att få en alldeles ny (nygammal?) hobby inom kort: Trädgården. Även om jag alltid gillat buskar, blommor och gräs har jag nog känt mig lite vilsen (haha: "vilse i min egen trädgård"!) kring var jag ska börja utforska denna djungel någonstans (haha igen!). Idag fick jag låna två fina böcker av en kollega, båda fokuserar på "från början", vilket ju passar mig perfekt. Bara genom att bläddra igenom dem på bussen hem fick jag ett par "aha-upplevelser". Särskilt som den ena handlade om att tänka väggar, golv och tak - precis som vid all annan inredning. Börja med väggarna (buskar och häckar), ta därefter golvet (gräs, grus, stenar) och sedan taket (träden är trädgårdens tak). Gör Du ett bra jobb med detta behöver det inte renoveras så ofta. Sen kan Du inreda (buskar, rabatter, trädgårdsmöbler) och avsluta med det som inredningsdesignerna kallar "piffande" (krukor, dekorativa stenar, lyktor). Som sagt: Aha!

Inga kommentarer: