söndag 11 mars 2007

Trevlig fixardag


Imorgon är det äntligen dax. Då anländer vår diskmaskin, om allt går som planerat. Höjden av lyx. För är det egentligen nödvändigt med diskmaskin i ett hushåll som består av två personer? Onödig energiförbrukning och resursslöseri, så är det onekligen...

Och som alltid när vi människor köper något onödigt - vare sig det är onödvändigt eller onödigt dyrt - försöker i rättfärdiga våra val och legitimera våra köp i efterhand. Så även vi. Vi får ju faktiskt en arbetsyta till i köket. Och när vi nu har öppen planlösning mellan kök och vardagsrum, hur skoj är det att från soffan stirra rakt på en överbelamrad diskbänk? Och så praktiskt att snabbt kunna "gömma undan" disken när vi har gäster. Jag vet, jag vet! Alla mina argument platsar under rubriken "i-landsproblem"....

Men trots mitt bitvis dåliga samvete gläder jag mig åt maskinen.

Fast under dagen fanns det stunder då jag tvivlade. Mest för att det krävde så mycket JOBB när jag helst av allt ville ligga i soffan och bläddra i alla nya tidningar. Istället blev det omorganisering av köksskåp och lådor, rensning i kyl och skafferi och omstrukturering i klädkammaren (det där med söndag som vilodag har i a f vi missat...). Sen belönade i oss med ungefär åtta bitar morotskakak var tillsammans med M, K och syskonbarnen (som mest åt glass och Björkviksbär från frysen). Så det blev i a f ett trevligt avslut på den slitiga dagen.

Inga kommentarer: