torsdag 8 mars 2007

Motsvarighet till Lattemammor?


Fenomenet lattemammor har man ju både hört talas om och sett med egna ögon. Överallt svämmar kaféer över av mammor, deras telningar och barnvagnar. Men finns det något som heter lattepappor? Besökte Coffe-house by George för en fika där jag räknade till åtminstone fem pappor som fikade - tillsammans och var för sig - med sina småttingar. Så visst finns det lattepappor, även om begreppet lyser med sin frånvaro.

Och förutom avsaknad av kaffebegrepp för pappor slogs jag av en annan sak. Fiket har en damtoalett och en herr dito. Gissa var skötbordet är placerat? Just det, damernas! Mindes plötsligt med fasa hur en killkompis vid en kisspaus "på väg" för några år sedan gick in på damernas, dvs. där ställets enda skötbord var placerat, för att byta på lillen. De församlade kvinnorna i kö gick i taket: En man på damernas! Nä, vet Ni vad! Så han gick ut, lämnade över till mamman som fick gå in och byta. Hemskt, men sant. Å i min enfald trodde jag vi kommit lång väg på de år som förflutit, men mitt fikabesök visar ju bara på motsatsen. Okej, jag inser att det kommer dröja lääänge innan det finns skötbord på herrarnas, men tills vidare kan vi väl helt enkelt bara slopa uppdelningen i herrar och damer på stället där det bara finns skötbord på en av två toaletter?

1 kommentar:

Lilla Pricken sa...

Ps. Hurra, hurra för Arlanda som - åtminstone i inrikeshallen/terminal 4 - har skötbord på BÅDE herrarnas och damernas!