tisdag 6 mars 2007

Media - vän eller fiende?

Min inställning till media baseras på hatkärlek. Jag tycker att det är bra att medierna har makt, att dess granskande funktion är nödvändig i en demokrati, men den makten borde förenas med ett ansvar. Jag tycker genuint illa om medier som - utan att ljuga - insinuerar saker, medvetet formulerar sig på ett sätt som möjliggör fri tolkning eller placerar vissa uttalanden i en helt annan kontext. Borde inte dessa medier ta ansvar för de eventuella konsekvenser den typen av journalistik kan få?

Både respekten för och oviljan mot inför medierna blir väldigt konkret när jag själv ska medverka. Jag har stoooor respekt för mediernas genomslagskraft och är oerhört medveten om hur ett felaktigt ordval, ett överlägset tonfall eller en galen formulering kan tolkas. Därför är förinspelade inslag att föredra. I bästa fall finns möjlighet till omtag. Å andra sidan är jag då "mediernas gisslan". Uttalandena kan ju användas - omklippta, avklippta - i sammanhang jag inte kan kontrollera. Är det direkt kan korrigera en klumpig formulering så att mottagaren inte missförstår. Fast direkt blir jag sjukt nervös och trampar i klaveret fler gånger än när det bandas. Denna gång var inget undantag. Men det gick bra. Tror jag. För det är ju inte upp till mig att bedöma.....

Ps. Inslaget finns på webben.

Inga kommentarer: