tisdag 9 januari 2007

Imponerande

Okej, jag erkänner. Jag är ingen hundmänniska. Tycker generellt sett att det är läskigt med stora hundar och de små är nästan ännu värre. Dessutom tycker luktar de illa och är jobbiga. Nä, jag är en kattmänniska. Helt klart. Men visst finns det undantag och några hundar gillar jag t.om. skarpt. Och Berner Sennen-valpar är typ det sötaste jag vet. Men generellt anser jag att hundar gör sg bäst på avstånd. Knäppt, tycker Ni säkert, men jag gillar antagligen saker som Ni tycker är knepiga…
Men trots min avoga hundinställning kan jag bli ruskigt imponerad av dem. I huset där jag jobbar finns en synskadad kvinna. Varje morgon ser jag hennes hund (en vacker labrador) leda henne ut från tunnelbanan, genom parken och dess halkiga och ojämna trappor, genom svängdörrar och dörrar som kräver passerkort och koder. Vid varje sådant "hinder" stannar hunden till och ger kvinnan en liten "buff" som för att tala om att det är dax att dra kort och trycka koden. Och vid lunchtid när hunddagiset i närheten är ute och luftar sina ca 30 hundar ägnar den inte dessa hundar den minsta blick. Ruskigt imponerande.

Inga kommentarer: