lördag 13 januari 2007

Finns det en gräns för hur dyra saker kan bli - och hur mycket Du skulle betala för dem?

Apropå S & E:s hemkomst från New York (shopaholic:arnas mecka?), J & J:s 57 kilos shoppingövervikt från Bangkok (shopaholic:arnas mecka nr 2?) och Lena Sundströms krönika i AB den 11 januari ,kom vi in på en diskussion kring om det finns en gräns för hur mycket en sak är värd. Ta t.ex. Hermés väskmodell Birkin som i runda slängar kostar siså där 200 000 kronor. Vad skulle man inte kunna göra med 200 000 spänn? M menade att han ALDRIG skulle kunna lägga 200 000 ss (svenska spänn) på en väska, oavsett hur mycket pengar han hade. Varför inte spendera typ 20 000 på väskan (mycket pengar det med…) och ge 180 000 till välgörenhet?

Förvisso en god - och sund - tanke. Men jag undrar om det går att säga att man ALDRIG skulle spendera så mycket pengar på en pryl. Förutom att vi alla har våra skäl till att köpa saker tänker jag att det är en process. Det är ju inte så att vi går från billiga kopieväskor för 300 kronor till - hepp! - 200 000! Det händer ju något där emellan: Fartblindhet, tror jag man kan kalla det. Och det tror jag vi alla drabbas av, mer eller mindre. Alla som någon gång varit med i en budgivning för hus- eller lägenhetsköp vet vad jag talar om: hur 50 000 hit och 100 000 dit plötsligt inte spelar så stor roll.

För egen del handlar det om betydligt mindre saker än så: Jeans. Jag har en klar och tydlig gräns för vad min smärtgräns går när det gäller jeansköp. Men jag inser också att gränsen flyttats med åren. Från att tidigare ha varit otänkbart att köpa ett par brallor över tusenlappen hittade jag för ett antal år sedan ett par vrålsnygga för 1100 spänn. Året efter det kostade brallorna 1200…. och på den vägen är det. Idag ligger gränsen på 1800 (galet, jag vet!), men inser samtidigt att 200 kronor hit eller dit spelar mindre roll när det handlar om blixtförälskelse. Och jag älskar mina 7- for all mankind, visserligen billigare köpta i USA, men här hemma går de loss på 2400 kronor. Så jag kan bara nyktert konstatera att 2000 kronorsgränsen inte är särskilt långt bort. Och med det i minnet är det kanske inte så konstigt att det finns de som betalar 200 000 för en väska.

Ps. Om Ni gillar väskor: Spana in
The Purse Blog och shoppa loss!!


Inga kommentarer: