lördag 24 mars 2012

Tjej eller kille spelar ingen roll

Trots den sena fredagskvällen (morfar hade pensionsfest där dottern och jag var två av de ca 150 gästerna som kom och gick under dagen) hade vi svårt att sova på lördagsmorgonen: Det var ju dax för konsert med Bolibompasara! Och ett par minuter efter kl. 12 satt två småtjejer (och två lite större) på tredje raden som fullkomligt gick i spinn när Sara Edwardsson kom ut på scenen: jag tror på riktigt att dottern inte andades på flera minuter! Och lyckan över att få en signerad affisch efter konserten ska vi inte prata om!
.
Även om jag inte var fullt lika "star-struck" som dottern var jag ändå full av beundran. Fullt ös, mycket humor - och bra budskap fullt med schyssta värderingar. Min favorit är "Tjej eller kille" som förvisso inte spelades på konserten, men finns på skivan (som vi givetvis inhandlade förra veckan): "Tjej eller kille spelar ingen roll, alla kan dansa och spela boll, tjej eller kille spelar ingen roll, tjejer kan också lira rock n'roll". (Gillar även "SuperSura SunkSara"s låt från julkalendern 2010: "...så kör på, skrik hallå, du är bäst när du är dig själv. Om du får skäll så skäll tillbaks, skit i att va' till lags").
.
Får mig att tänka på den mamma jag träffade vid "dagishämtningen" för någon vecka sedan. Dottern och jag hade sällskap ut med en liten kompis och hennes mamma. Dottern i svarta byxor, grön jacka, blå vantar och cerise mössa, kompisen i svart jacka, mörkgrå byxor och grön mössa. Den mötande mamman hälsade och utbrast sedan högt och ljudligt: "...alltså, hur gör Ni för att få på Era barn pojkfärger? Jag kan inte få min tjej att ha några killfärger alls!".
.
Min första tanke var "tja, att sluta kalla vissa färger för pojkfärger är väl en bra början", men när jag sedan såg min dotterns förvirrade - och kanske lite sårade min - blev jag rätt irriterad också. Vilken rätt hade den här mamman att - kanske från och med nu - föra över sitt problem på oss och göra det svårare för oss att få på våra ungar andra färger än rosa? När vi - högst medvetet - inte lägger könsaspekter på färger och aktivt pratar om att både tjejer och killar få ha precis vad de vill ("..skit i att va' till lags")?
.

Inga kommentarer: