måndag 23 januari 2012

Hur många böcker läser Du per år?

För mig är böcker starkt förknippade med resor (apropå min strävan efter att få uppleva olika saker, att få resa, få smakupplevelser och uppleva oväntade möten med människor). Böcker är ju - med risk för att låta väääldigt djuplodande här - en inre resa, också ett sätt att uppleva. Fast framförallt handlar det om att jag alltid läser massor på mina resor. Annars också, men extra mycket då. Jag är stammis på alla hotells "bokbytarhyllor" efter någon dag eller två. Så har det alltid varit (som barn sa min mormor alltid att "inget förslår ju åt dig" när jag läst ut julklappsböckerna under jullovets första halva). Under vår kanarievecka hann jag med tre stycken.

För en tid sedan fick jag frågan om hur många böcker jag läser per år och jag hade inte en aning (däremot har jag sedan studietidens behov av att planera tentaläsningen rätt bra koll på hur fort jag läser). Så kanske är det dax att ta reda på det nu?

Räkningen kommer att ske här på bloggen, några korta ord om vad det är för bok och vad jag tyckte om den - utan att för den delen skriva fullödiga recensioner och omvandla detta till en bokblogg. Högt och lågt. Och bered Er redan nu på att det kommer att bli en galen blandning av boktyper.

Inga kommentarer: