söndag 21 november 2010

Provocerande goda bakverk


Kanske är det bara för att det är en fluga, kanske för att den når den sin höjdpunkt just nu. Jag vet inte. Men jag fortsätter att att lockas av de vackra (främst de små) bakverken. Och jag känner mig aningens förvånad över höstens debatt om Cupcakes som ett tecken på "bakåtsträveri" och feminismens största fiende (se t.ex. Helena Lindblad i DN den 1 november här intill). Varför inte kanelbullen eller småkakan, liksom....? Eller hysterin i att överträffa varandras middagar som i det närmaste ska/måste/bör påminna om finaste krogmat i varje detalj. Som Lisa Förare Winbladhs frågar på bloggen Matälskaren "Varför är det så att det kvinnor gör hela tiden måste värderas, mätas och vägas? Varför är cupcaketrenden mer provocerande än manligt nördigt surdegsbakande eller korvmakande…?”.

Hur som helst. För Er som missat hela debatten finns oxå en artikel i Fokus här och för Er som "frankly don't give a damn" utan lugnt fortsätter att baka vidare delar Cupcakes Stockholm med sig av receptsamlingen här. Och Ni som vare sig upprörs eller bakar kan ju alltid inspireras av bilden på "mini-mini-cupcakes" i form av tryfflar från Gunnarsons konditori här intill. Söta, söta, söta!
.
Å slutligen påminner jag mig om fina och klokaste vännen som nyligen spenderade timmar i "Cupcakes"-avdelningen på ett "pysselvaruhus" i USA och beskrev det som ett "himmelrike på jorden", på intet sätt en motsättning till hennes feministiska inställning i övrigt: För mig ett konkret exempel på att en hobby inte behöver vara mer än just en hobby, oavsett i vilket av husets rum den utförs.

Inga kommentarer: