söndag 14 mars 2010

Rätt låt vann

Så var schlagercirkusen över för den här gången - å rätt låt vann. Ja, inte enligt dottern förstås. Hon hade laddat hela dagen (med ett 40-årskalas där det fanns ett femtontal ungar och fiskdamm, godis och film) och var vaken. Ett tag iallafall. Hon applåderade Darin och viftade med fötterna till Pernilla Wahlgren. När Andreas Lundstedt sjöng sprang hon och hämtade senaste numret av Family Living som hade Andreas med familj på omslaget. Och när huvudnumret med "flickorna" (eller "Timotejen" som hon oxå säger) kom blev hon alldeles lycklig och fullkomligt studsade i soffan, sjöng med och spelade luftgitarr. När det sen blev Jöbacks tur att sjunga försökte hon överrösta TV:n med sin version av "Kom, kom, kom". Sen slocknade hon.....
Själv höll jag mig inte bara vaken: jag röstade oxå (på Anna, så klart). Otroligt, va? Men jag tänkte att när jag ändå satt där kunde jag ju göra en god gärning oxå. Särskilt som jag - utöver bidraget till SOS Barnbyar - bara gav pengar till Barncancerfonden och Rosa bandet förra året. Så 20 spänn till Radiohjälpen kunde vara på sin plats. Dessutom gillade jag låten. Men måste bara säga jisses: "enough with the shoes already". Jag menar, det blir ju lite löjligt att hon inte får ha sina Converse när hela sändningen var sponsrad av än det ena, än det andra företaget. Å det är ju inte precis så att resten av startfältet hade "icke-märkeskläder". Och framförallt när SVT valde att zooma - å då menar jag Zooooma - in händerna på pianisten som kompade Olas "Unstoppable" där en pulsklocka från Polar fick produktplaceras i flera långa sekundrar på bästa sändningstid. Hörde jag dubbelmoral....?

Ps. För övrigt måste jag bara säga att jag retar mig på Jessica Andersson (var det bara jag som tyckte det lät lite surt på de höga - och gälla - partierna...?): det blir liksom inte så trovärdigt att sjunga "pleeease don't walk away" med glittrande ögon och ett tokbrett leende.... Fast å andra sidan kanske jag skulle ta och skaffa mig ett riktigt liv och sluta reta upp mig på bagatellartade i-landsproblem som Melodifestivalen.... Till mitt försvar kan jag bara säga: Jag är förkyld och har inget roligare för mig!!!

Inga kommentarer: