söndag 20 december 2009

En perfekt julhelg (nästan iallafall....)

Visst är världen vacker i vitt? Det vita fluffiga lägger liksom som ett täcke över allt som är fult. Till och med stadens buller blir liksom vackrare. Underbart! Särskilt också som min helg varit nästan lika underbar.
I fredags mötte jag mannen i dörren på väg till ännu ett av sina "julbord-med-jobbet"-aktiviter. I och för sig trist, men han hade hämtat en tre-rätters middag åt sina tjejer på Deli'n runt hörnet. Så jag och dottern avnjöt (jo faktiskt...AVnjöt) en himmelsk svampsoppa till förrätt, fiskgratäng och så créme Brulée efteråt. Dottern åt som en häst och somnade i vanlig tid (havlv åtta) trots att det var "fredagsmys". Men när middagssällskapet somnat blev det "Pricken och Chokladfabriken" här hemma: Tre olika sorters tryfflar gjordes i ett huj - hallon, kardemumma och apelsin. Galet, med tanke på att jag inte ens gillar choklad.... (kardemummatryffeln gjorde jag efter ett annat recept än förra året: med kondenserad mjölk istället för grädde. Om det var gott, godare eller inte får Ni fråga någon annan om, själv provsmakar jag inte ens....)



På lördagsmorgonen bakade vi pepparkakor, dottern och jag. Sen vankades det familjelunch med syskon, barn och respektive. Det bjöds på Boliviansk kycklingsoppa - klassisk i dessa sammanhang - och glass au four. Dottern njöt i fulla drag, glömde bort att sova middag och uttalade sitt betyg så fort vi kom utanför porten: Det var jätteroligt att vara hos mormor!

Hemma bytte vi bara fordon: placerade dottern i pulkan och gick ut för att titta på all fin julbelysning i området. Snön yrde om oss i vintermörkret när vi fortsatte färden till julgransförsäljaren på torget. Vi fick med oss ett fint exemplar som genast fick fot och klädsel i form av polkagriskäppar och hemgjorda minipeppisar med kristyr (för Er som undrar kan jag rekommendera att sätta snöre i kakorna INNAN ni har på kristyr...). Och medan mor och dotter klädde gran och skrålade julsånger (mest den lilla) gjorde mannen pizza och serverade gott rödvin i skenet av alla tända ljus.


Och idag avslutades helgen med en - nästan - heldag på Njuta Spa med tjejerna. Vi började med ett Power/Vinyasa-yogapass innan vi tog oss till Nacka strand. Med en tekopp i handen och den vykortsliknande utsikten över Djurgården var det rätt långt till klapphetsen och julstressen. För att inte tala om ett antal timmar senare när vi badat (även från badtunnan var utsikten vidunderlig - men himmel vad kallt att barfota promenera de få stegen från dörr till badtunna i fullt snöväder!) och fått massage och ansiktsbehandling (i underbara 90 minuter). Himmelskt! Och som grädde på moset var det ingen hemma när jag kom hem till ett nystädat hem, grandoft och pepparkakor. Att få landa i lugn o ro efter allt det sköna var guld värt.
. Så Ni förstår. En helg i juletider blir nästan inte bättre än så här. Men nu börjar jag faktiskt längta efter resten av familjen. Hoppas de kommer snart......

Ps. Soppan i fråga består av en "bas" på potatis och kyckling. Till denna serveras tillbehör i små skålar: en kryddblandning som påminner om argentisk chimchurri, kokta hackade ägg, majskolvar i bitar, avokado i bitar, kapris och en skvätt grädde. Trevlig bjudsoppa, alltså.

Inga kommentarer: