torsdag 4 juni 2009

Svenska serier sällan bäst är....

Jag gillar kriminalhistorier, både i bok- och film/TV-serieform. Men jag avskyr verkligen svenska polisfilmer/serier. Det blir alltid så stereotypt och överspelat att jag mår illa. Lågvattenmärket är väl när Kurt Wallander i Krister Henrikssons tappning i "Innan frosten" med pretentiös och allvarlig stämma utbrister "Det här är ett ritualmord" efter att ha tittat på kroppen i kyrkan i en mikrodels sekund. Fast det finns ju så många exempel att hämta bland alla misslyckade polisfäder, poliser med fördomar eller kvinnliga poliser som alla porträtteras som "manhaftiga". Nä, tacka vet jag danska serier. "Mordkommissionen" är verkligen en favorit ("Mördarens spår" med kommissarie Jane Tennison räknas inte, eftersom det inte är någon riktig serie). Fast det kanske handlar om att man - i det här fallet polisfilmerna/serierna - inte kan vara "profet i sitt eget land": - Om jag har förstått det rätt ÄLSKAR danskarna svenska polisserier....

Hur som helst är jag glatt överraskad av TV4-serien "Oskyldigt dömd": bra manus, snyggt filmat och inget överspelande hos vare sig huvudrolls- eller birollsinnehavare. Jag missade serien när den först gick, men är desto gladare för att TV 4 nu har den goda smaken att både göra en ny säsong till hösten och sända den första i repris (har just sett avsnitt två). Och jag som aldrig riktigt förstått Mikael Persbrandts storhet - eller sexighet, för den delen - tycker han är riktigt, riktig bra som Markus Hagberg. Gunvald Larsson kan slänga sig i väggen!
Ps. Bilden är lånad från TV4:s webbsida.

Inga kommentarer: