torsdag 26 mars 2009

Inget är någonsin enkelt

På min arbetsplats tvingas vi med jämna mellanrum lämna in olika typer av underlag för olika prövningsbeslut, behörigheter och annat. Och denna vecka var det dax för mig, modell större: tror jag fyllde i fem olika blanketter/sidor och hann lägga pannan i flera djupa veck innan jag var klar. Särskilt när jag kom till den sida som rörde familjeförhållanden: - Jag blir aldrig riktigt klok på vilka av alla föräldrar och syskon de vill att jag ska uppge... (i slutändan skrev jag hela släktträdet, för säkerhets skull!). Å andra sidan, vem har sagt att det ska vara enkelt?

Och apropå enkelt. Igår kväll jobbade jag som en galning på ett av mina arbetsprojekt här hemma (jag veeet - det är SÅ lyxigt att faktiskt KUNNA jobba hemma!). Var superfokuserad och hade flyt i skrivandet och plötsligt var klockan 01.10. Sparade ner dokumentet på en USB-sticka och gick å lade mig (på cirkus 7 cm av sängen - dvs. rumpa och fötter utanför sängen - eftersom dottern hade bestämt sig för att det var hos oss hon ville sova igår). Utkastet skulle läsas av chefen kl. halv åtta (piiiip) eftersom de var de enda 30 minuterna han hade till förfogande innan det skulle presenteras på ett möte med våra samarbetspartners. Så när USB-stickan visade sig vara tom var paniken total. Hade jag verkligen varit så trött att jag sparat skiten på fel ställe - eller helt å hållet glömt att spara dokumentet? Men en liten misstanke hade jag om att det ändå inte var mitt fel. Och mycket riktigt. En kollega bringade klarhet i saken: Vår nya dator här hemma är försedd med Windows Vista istället för XP och för att kunna se Vistadokument i XP krävs att filen sparas i annat format.... Hade redan innan förklarat mig osams med Vista och inte blev det bättre av detta. Suck!

Men i sådana här lägen är jag så himla glad för att jag är gift med en "fixare" (även om det går mig på nerverna ibland). Han vände helt sonika hem igen, stoppade ner hela datorn i en kasse och körde förbi mitt jobb med den, trots att han var toksen till sitt kundmöte i Nynäshamn. Min hjälte!

Ps. Apropå Vista och inte alldeles enkla saker: Varför i hela h..vete finns det inget rättsstavningsprogram på svenska? Och varför är menyerna i Word så otroligt ologiskt placerade? Grrrr!

Inga kommentarer: